Badania focusowe w praktyce
Szkolenie w sali szkoleniowej w Warszawie: zapewniamy lunche i przerwy kawowe
MODEROWANA DYSKUSJA GRUPOWA, zwana również GRUPĄ FOCUSOWĄ – lub focus group interview (FGI, FGD) to jakościowa technika zbierania danych wykorzystywana zarówno w biznesie i badaniach marketingowych jak i badaniach społecznych. Może wyglądać na niezobowiązującą rozmowę, ale wymaga od prowadzącego - moderatora wielu umiejętności, w tym radzenia sobie z dynamicznymi procesami i rolami grupowymi.
Kluczowa jest tu elastyczność prowadzącego - umiejętne balansowanie pomiędzy wrażliwością na potrzeby badanych, a dyrektywnością, wyznaczoną ramami scenariusza i założonych celów badawczych, oraz szybkie i odpowiednie reagowanie na szereg nieprzewidzianych okoliczności, zdarzających się właściwie podczas każdego spotkania.
- Czy zatem każdy umie rozmawiać?
- Jak skłonić ludzi by rozmawiali i zajęli się tematami, które ich normalnie specjalnie nie zajmują?
- Czy każdy może być moderatorem?
- Jak interpretować zachowanie grupy, by nie dać się zwieść powierzchownym deklaracjom?
Warsztat pomoże odpowiedzieć na te pytania. Pokaże kiedy i w jakim celu stosować FGI i jak moderować sesję, by uzyskać wartościowe dane.
Prowadzisz focusy? Zamawiasz i obserwujesz badania focusowe? Zastanawiasz się czy warto zacząć? Sprawdź na warsztacie!
PROGRAM SZKOLENIA
1. Czym jest FGI i kiedy warto go stosować?
- FGI a inne techniki jakościowe
- kiedy stosować FGI
2. Jak planować i przygotować (się do) badania FGI?
- dobór próby badawczej, miejsca i czasu badania
- konstrukcja scenariusza i jego rola w czasie dyskusji
- odpowiedni moderator – czyli jaki?
3. Jak moderować? - moderowanie fragmentów sesji focusowej i analiza procesu
- budowanie klimatu dyskusji, rozgrzewka, ice breakers
- rola i waga kontraktu
- analiza procesów i efektów grupowych
- zarządzanie moderowaniem w czasie
- najczęstsze błędy moderowania i jak sobie z nimi radzić
4. Jak robić to etycznie?
- co możemy, a czego nie możemy robić
- kodeksy etyczne i dobre praktyki
- prawa i obowiązki respondenta, badacza i zleceniodawcy
Jak?
Warsztatowo - intensywna sesja robocza, z elementami wykładu, ćwiczeń i dyskusji grupowej.
Aktywnie przećwiczymy role:
- Osoby projektującej badanie jakościowe w technice FGI
- Moderatora
- Respondenta, uczestnika dyskusji
Uczestnicy warsztatu będą mieli szanse, w bezpiecznych warunkach, przetestować sytuacje standardowe jak i tzw. sytuacje trudne - zmoderować zaprojektowaną samodzielnie sesję FGI i zinterpretować proces moderowania z różnych perspektyw.
Dla kogo?
Warsztat przeznaczony jest dla uczestników, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z grupami focusowymi – jako badacze lub marketerzy i pracownicy działów badawczych i nie mają dużego doświadczenia z FGI.
Jest autorką publikacji i wystąpień konferencyjnych naukowych i branżowych, współautorką książki „Badanie rynku. Jak Zrozumieć konsumenta”. W czasie swojej kariery zawodowej współpracowała z wielkimi korporacjami, małymi firmami, instytucjami. Członkini Polskiego Towarzystwa Socjologicznego i Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii.