ARTYKUŁY O MARKETINGU • PSYCHOLOGII MARKETINGU • STRATEGIACH

Czym się rózni Customer Experience Management od Customer Relationship Management?

Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą czy dużą firmę, klient zawsze jest w centrum działalności. Dlatego zadowolenie klienta ma kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o zwiększanie przychodów. Zrozumienie potrzeb i oczekiwań klientów pomaga firmom doskonalić strategie i monitorować postępy w dynamicznie zmieniającym się trendzie rynkowym. Dwa sposoby monitorowania tego związku między klientem a marką to Zarządzanie Doświadczeniem Klienta (CEM) i Zarządzanie Relacjami z Klientem (CRM).

Platformy i sklepy Marketplace. Czym są i jak działają?

Marketplace to popularny sposób na prowadzenie biznesu online, charakteryzujący się prostotą i niewielkimi kosztami inwestycyjnymi. Dzięki swojej innowacyjności, prostocie oraz korzyściom dla klientów, sklepy marketplace stały się globalnym trendem w e-commerce.

Różnice między loterią promocyjną i konkursem promocyjnym. Ustawa o grach hazardowych

Organizacja konkursów i loterii to skuteczne narzędzia marketingowe, które mogą przyciągnąć uwagę klientów i budować pozytywny wizerunek marki. Konkursy angażują uczestników do wykonania określonych zadań, takich jak udostępnienie postu na Facebooku czy udzielenie odpowiedzi na pytanie, a nagrody są przyznawane na podstawie spełnienia określonych warunków. 

Hedoniczne kadrowanie

... odnosi się do tego, jak ludzie próbują zmaksymalizować przyjemność psychologiczną i zminimalizować ból (żal) w obliczu decyzji dotyczących zysków i strat. Oznacza to, że dwie osobne korzyści są postrzegane jako bardziej wartościowe niż jeden większy zysk o tej samej wartości. Jak pisał Niccolo Machiavelli: Krzywdy powinno się wyrządzać wszystkie naraz, aby krócej doznawane, mniej tym samym krzywdziły, natomiast dobrodziejstwa świadczyć trzeba po trosze, aby lepiej smakowały.

Efekt utopionych kosztów (sunk costs effect)

Efekt utopionych kosztów polega na tym, że jeśli zainwestowaliśmy w jakieś przedsięwzięcie swój czas, pieniądze, energię – jesteśmy w stanie dalej trwać przy tej inwestycji nawet, gdy ona nam się już zupełnie nie opłaca. Zjawisko polegające na tym, że ludzie maja skłonność do trzymania się wcześniej podjętych decyzji nawet w sytuacji...

Paradoks Veblena i Giffena

Gdy cena jakiegoś dobra rośnie, zgodnie z tzw. zdrowym rozsądkiem – jego popyt powinien spadać. Jednak nie zawsze tak się dzieje, ponieważ są towary, które są bardziej pożądane, gdy ich cena wzrasta. Działa wówczas jeden z dwóch efektów, zwany też paradoksami: Veblena lub Giffena. Efekt Veblena występuje w najbogatszych klasach społecznych, efekt Giffena – w najbiedniejszych.

Heurystyki i błędy poznawcze

Heurystyki to skrócone, uproszczone strategie myślowe, które pomagają nam szybko podejmować decyzje i rozwiązywać problemy, przy minimalnym wysiłku poznawczym. Działają one jako pewnego rodzaju skróty myślowe, które pozwalają nam oszczędzać czas i energię, gdy musimy podjąć szybkie decyzje w sytuacjach złożonych lub pełnych informacji. Heurystyki wydawania sądów to uproszczone reguły wnioskowania....

Teoria perspektywy Kahnemana i Tverskiego i jej zastosowanie w marketingu

Czym jest teoria perspektywy? Teoria perspektywy, zaproponowana przez Daniela Kahnemana i Amosa Tverskiego, jest jedną z kluczowych teorii w dziedzinie ekonomii behawioralnej i psychologii. Opisuje, jak ludzie podejmują decyzje i oceniają ryzyko na podstawie emocjonalnego spojrzenia na straty i zyski.

Wpadki marketingowe korporacji na globalnym rynku

W każdej firmie specom od marketingu i reklamy zdarza się popełniać pomyłki w sposobie promocji firmy, jej produktów czy usług. Wydawać by się mogło, że wpadki mogą się zdarzać głównie firmom mniejszym, gdzie budżet na reklamę jest ograniczony, a ograniczone środki ograniczają możliwości. Nic bardziej mylnego. Największe błędy zdarzają się w kampaniach reklamowych firm, które są często potentatami w danej branży na rynku krajowym lub międzynarodowym. Często takie błędy kosztują firmę miliony dolarów, a ich widowiskowość sprawia, że stają się pośmiewiskiem klientów...

Augmented Reality w marketingu

Markom coraz trudniej zainteresować i zaangażować konsumenta. To fakt. Ale czy można temu jakoś zaradzić? Okazuje się, że tak. Wystarczy tylko mieć pomysł na to, jak wykorzystać nowe technologie i połączyć świat wirtualny z realnym! Dowiedz się, jak wykorzystać najnowsze technologie do zaangażowania konsumenta w świat marki, czym jest interaktywny mapping 3D, co daje nam połączenie świata wirtualnego i realnego w działaniach marketingowych, gdzie i kiedy stosować bezdotykowe ekrany sterowane za pomocą gestów...

Merchandising - organizacja ekspozycji w punkcie handlowym

Poruszając się z normalną prędkością pomiędzy sklepowymi półkami, klient jest w stanie ogarnąć wzrokiem około 300 SKU (produktów i ich wariantów) w ciągu zaledwie 5 sekund. Oznacza to, że w sklepie marka musi krzyczeć głośniej od konkurencji, żeby przyciągnąć uwagę klienta. Wszyscy kupujemy. Niezależnie od naszego emocjonalnego stosunku do tej czynności regularnie przemierzamy sklepy w poszukiwaniu makaronu, cukru czy jogurtu. Wyobraźmy sobie jednak...

Strategia komunikacji marki

Sprzedajemy w czasach naddoboru, o których pisał już Piter Drucker w USA w latach 70. Sprzedajemy w momencie prawdziwej inwazji nowych technik, narzędzi oraz instrumentów dotarcia do konsumenta. W końcu sprzedajemy w chwili, kiedy pojęcie medium przestało kojarzyć się z telewizją, gazetą czy radiem, a rozwinęło się o setki witryn, blogów, profili na portalach społecznościowych w internecie oraz o touchpady, smartfony etc. Paradoksem jest ...

Content marketing

Content marketing polega na tworzeniu rozmaitych treści i rozpowszechnianiu ich w internecie. Treści to nie tylko tekst, mogą przybierać różną formę artykułów, filmików, webinariów, prezentacji multimedialnych, wykresów czy grafik. Strategia content marketingu ma na celu zwiększenia odwiedzin na stronie i zaoferowanie klientom ciekawych użytecznych treści związanych ze sprzedawanymi usługami lub produktami. 

Ocenianie ludzi – błędy, efekty, złudzenia

Tak długo jak jesteśmy ludźmi, będziemy się mylić - napisał słusznie Haruki Murakami. W ciągu swojego życia poznajemy wiele osób. Często podczas kontaktu z nimi (zwłaszcza pierwszego), przypisując im jakieś cechy – mylimy się i błądzimy. Działa to również w drugą stronę – inni ludzie patrząc na nas również wpadają w pułapki błędnych ocen. Poniżej opisujemy kilka najczęstszych błędów w ocenianiu ludzi, które dotyczą zarówno kontaktów prywatnych, jak i zawodowych. Błędy te związane są z oszczędnością poznawczą...

Dlaczego sprzedaż i marketing żyją jak pies z kotem?

Co zrobić, aby poprawić współpracę między działami marketingu i sprzedaży? Jak sprawić, by było mniej tarć, a więcej zrozumienia w sytuacji, kiedy od dobrej współpracy obu działów w bezpośredni sposób zależą wyniki firmy? Jeśli ująć sprawę od strony historycznej, funkcja marketingu wykształciła się ze struktur sprzedaży...

Narzędzia e-marketingu lokalnego

Od lat marketerzy i przedstawiciele agencji zachwalają szerokie możliwości coraz bardziej precyzyjnego targetowania, mnogość dostępnych formatów reklam, modelów emisji i elastyczność budżetów. Wciąż powstają nowe narzędzia i rozwiązania przeznaczone specjalnie dla przedsiębiorstw działających na lokalnych rynkach, pozwalające na zwiększenie ich konkurencyjności bez konieczności ponoszenia na to ogromnych nakładów finansowych. Czym powinni zainteresować się reklamodawcy?

Oprogramowanie i logistyka w programach lojalnościowych

Program lojalnościowy to jedno z bardziej efektywnych narzędzi marketingowych. Aby jednak osiągnąć postawione w nim cele i w pełni korzystać z możliwości marketingowych, jakie nam on daje, bardzo ważny jest wybór odpowiedniego oprogramowania oraz zapewnienie sprawnej logistyki nagród i materiałów reklamowych. Wybór oprogramowania do obsługi programu lojalnościowego powinien być bardzo dobrze przemyślany. Nie da się jednoznacznie wskazać uniwersalnego rozwiązania wsparcia sprzedaży, które będzie...

Zachowania konsumenta w miejscu sprzedaży

Kim są nasi klienci? Spójrzmy na to od strony nie psychograficznej, demograficznej, ale po prostu czysto ludzkiej – życiowej. Klienci są po prostu najważniejszym ogniwem wszystkich procesów biznesowych w danej organizacji. Na nic nam reklama, której nie zauważy bądź nie zrozumie klient. Po co szumna strategia marketingowa, jeśli nie uwzględni ona potrzeb, oczekiwań, indywidualnych preferencji klienckich?

Czy warto brać udział w szkoleniach w firmie szkoleniowej?

Pracownicy często potrzebują osoby z zewnątrz, która wyzwoli w nich potencjał – kogoś ze świeżym spojrzeniem na problemy marketingowe i biznesowe firmy. Kogoś, kto zmodyfikuje przestarzałe metody działania. Trenerzy mają stały kontakt z różnymi branżami, dlatego ich wiedza jest kompleksowa i elastyczna. Widzą to, czego osoba....

Konkursy, loterie, promocje sprzedażowe - zasady przygotowania

Rynek detaliczny dynamicznie się zmienia, zmieniają się też przyzwyczajenia klientów oraz forma reakcji na coraz większą ilość komunikatów reklamowych. Przygotowanie promocji konsumenckiej nie ogranicza się jedynie do zaoferowania konkursu z wartościowymi nagrodami, lecz wymaga doboru odpowiednich mechanizmów, kanałów komunikacji i pozostałych angażujących elementów...

Korzyści z używania Google Analytics 4

Google Analytics od dawna stanowi nieodzowne narzędzie w marketingu cyfrowym. Przedsiębiorcy, marketerzy i właściciele stron internetowych korzystają z niego, aby śledzić i analizować ruch na swoich witrynach, zrozumieć zachowania użytkowników oraz podejmować trafne, lepsze decyzje biznesowe. Rok temu Google wprowadził kolejną rewolucję w postaci Google Analytics 4, która oferuje...

SEO: optymalizacja strony internetowej - najważniejsze wskazówki

SEO jest zbiorem strategii i technik mających na celu poprawę widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania organicznego. Głównym celem jest uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla odpowiednich zapytań użytkowników. W rezultacie, dobrze zoptymalizowana strona zyska więcej...

Typy strategii marketingowej

Prawdopodobieństwo, że spotkasz się z twardą konkurencją bez względu na to, w jaki biznes się wejdziesz jest wielkie. Zwłaszcza w czasie, gdy każdego roku w każdym kraju tworzy się setki tysięcy start-upów. Każdy chce być na topie swojej branży. Jedną z najważniejszych rzeczy w prowadzeniu udanego biznesu...