Psychologia zachowań konsumenckich
Ogromna konkurencja i wysycenie rynku sprawia, że tylko profesjonaliści są w stanie się na nim utrzymać. Sama wiedza marketingowa jednak nie wystarczy. Okazuje się, ze człowiek nie jest tak racjonalny, jak chciały tego klasyczne modele ekonomiczne popytu i podaży - a homo-economicus – nie istnieje. „Człowiek nieracjonalny” to jednak nie „człowiek nieprzewidywalny”. Ale - by przewidzieć jego zachowanie - potrzebna jest wiedza psychologiczna, poznanie i rozszyfrowanie jego potrzeb, pragnień i zachowań. Zrozumienie konsumenta to dziś klucz do marketingowego sukcesu.
Na szkoleniu dowiesz się, jakie są poznawcze, emocjonalne i motywacyjne procesy leżące u podstaw konkretnych zachowań konsumenckich i jak można na nie skutecznie oddziaływać. Nauczysz się rozpoznawać zjawiska psychologiczne w strategiach marketingowych, w procesie segmentacji rynku i w trakcie tworzenia wizerunku firmy i jej produktów.
Korzyści ze szkolenia / szkolenie pomoże w:
- tworzeniu skutecznych strategii marketingowych w oparciu o znajomość psychologii społecznej i ekonomii behawioralnej
- budowaniu strategii kontrolowania zachowań konsumentów w oparciu o procesy emocjonalne i poznawcze
- identyfikowaniu słabych i silnych stron marki własnej i marek konkurencyjnych i właściwe pozycjonowanie marki na rynku
- tworzeniu pozytywnego afektu / sympatii do marki
- identyfikowaniei słabych i silnych stron marki własnej i marek konkurencyjnych
Dowiesz się:
- Jakie są psychologiczne aspekty zachowań konsumenckich
- Dlaczego jesteśmy mniej racjonalni niż nam się (racjonalnie) wydaje
- Dlaczego popyt, podaż i „niewidzialna ręka rynku” to nie wszystko
- Dlaczego dokonujemy wyborów, które obiektywnie rzecz biorąc, nie są najlepsze i co więcej, trwamy przy tych wyborach, nie patrząc na konsekwencje
- Dlaczego zbyt wiele możliwości wyboru to tak naprawdę pułapka i jak z niej wyjść
PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH
PROGRAM SZKOLENIA 2022
1. Jak powstaje wiedza konsumenta
- Jak uczymy się
- Jak zapamiętujemy
- Jak wybieramy
- Jak kupujemy
- I jak racjonalizujemy podjęte decyzje
2. Postawy konsumenckie - oczekiwania i zadowolenie
- Czym są postawy utajone, jak je odkryć i wykorzystać
- Jak wpływać i modyfikować postawy konsumenckie
3. Motywacje i emocje w marketingu
- kupowanie nieplanowane - reakcje konsumentów na zabiegi marketingowe
- reakcje konsumenta na cenę, promocje cenowe
- kupowanie powtarzane, nawykowe i przywiązanie do marki
- kupowanie refleksyjne - podejmowanie decyzji
4. Dysonans pozakupowy i satysfakcja pozakupowa
5. Modele decyzji zakupowych
- model EKB, Fishbeina, Ajzena
- jak konsument szuka informacji
- jak porównuje możliwe opcje wyboru
- jak podejmuje decyzje o zakupie
- jak zachowuje się po dokonaniu zakupu
6. Modele używane do ustalania celów kampanii reklamowej i mierzenia jej efektów - czym są i dlaczego już nie wystarczają?
- AIDA - uwaga, zainteresowanie, pożądanie, działanie
- DAGMAR - 5 etapów oddziaływanie przekazu reklamowego na konsumenta
7. Psychograficzna segmentacja rynku
- VALS (Vales and Lifestyles Segmentation) - model motywacji konsumenckiej oparty na wartościach i stylach życia
- VALS 2 - 8 podstawowych grup konsumenckich
- model motywacji konsumentów Censydiam i co to ma wspólnego z Freudem
8. Co wpływa na wizerunek marki i produktu
9. Jaka jest rola badań marketingowych w dostarczaniu wiedzy o konsumencie
- jakie badania należy robić
- i ile może kosztować ich nie zrobienie
A ponadto:
- Porównasz smak Coca-Coli i Pepsi
- Poszukasz jajka w cieście
- Poznasz tajemnicę czarnej perły
- Odkryjesz, dlaczego droższa aspiryna jest skuteczniejsza
- Policzysz czarne i zielone taksówki
- Zapoznasz się z zaletami i wadami (mentalnego) mieszkania w Lake Wobegon
- Dowiesz się, ile jest warte 100 PLN i co to ma wspólnego z małym gąsiątkiem
- Przypomnisz sobie co jadał E.T. i czym jeździ James Bond
… i odkryjesz, jak ważne jest to dla Twojej firmy
Jak?
Warsztatowo - intensywna sesja robocza, z elementami wykładu, ćwiczeń i dyskusji grupowej. Uczestnicy warsztatu będą mieli szanse, w bezpiecznych warunkach, przetestować i przedyskutować swoje, nie zawsze racjonalne, zachowania i reakcje, zidentyfikować pułapki, czyhające na konsumentów oraz nauczyć się sobie z nimi radzić - jako kupujący i sprzedający.
Dla kogo?
Szkolenie przewidziane jest dla uczestników posiadających wiedzę na temat marketingu, nie mających jednak wiedzy na temat psychologii zachowań konsumenckich i ekonomii behawioralnej.
Jest autorką publikacji i wystąpień konferencyjnych naukowych i branżowych, współautorką książki „Badanie rynku. Jak Zrozumieć konsumenta”. W czasie swojej kariery zawodowej współpracowała z wielkimi korporacjami, małymi firmami, instytucjami. Członkini Polskiego Towarzystwa Socjologicznego i Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii.