Content marketing. Marketing internetowy

To najważniejszy trend marketingowy ostatnich kilku lat. W USA i Wielkiej Brytanii obecnie na marketing treści przeznaczanych jest większość budżetów marketingowych firm. Jest elementem Inboud marketingu.

INBOUND MARKETING
działania marketingowe, które umożliwiają potencjalnemu klientowi samodzielne znalezienie usług lub produktów, którymi jest zainteresowany, a nie narzucenie się z przekazem reklamowym odbiorcom.
Dotarcie do grupy docelowej jest możliwe dzięki np. reklamom w wyszukiwarce, efektywnemu pozycjonowaniu (SEO i SEM), aby znaleźć się w Google na frazy szukane przez klientów na pierwszej stronie wyników; publikowaniu interesujących artykułów na blogach, obecności w portalach społecznościowych. Strategie Inbound Marketingu pozwalają poszerzyć grono klientów oraz zwiększyć popularność i rozpoznawalność marki.

CONTENT MARKETING
czyli marketing treści – to najważniejsza strategia Inboud marketingu. Polega na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez publikowanie i dostarczanie atrakcyjnych i przydatnych treści, które zainteresują ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców. Marketing treści w odróżnieniu od tradycyjnych form reklamowych, opierających się na jednostronnym i krótkim przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez interakcję i zaangażowanie obydwu stron.
Przykładowe formy content marketingu: e-mailing, newsletter, blog, porady, instrukcje, publikowanie rankingów typu TOP10, forum, FAQ – zestaw pytań i odpowiedzi, infografika, memy, podcasty, e-booki, audiobooki, filmy na YouTube, strony społecznościowe, Tips & Tricks i inne.

Content marketing sprawdza się dobrze w osiąganiu wielu celów:

  • budowanie lojalności klientów
  • wzmacnianie zaangażowania
  • poprawę świadomości marki
  • zwiększenie sprzedaży, generowanie leadów sprzedażowych

Rodzaje i techniki działań content marketingowych:

  • Blogi firmowe/branżowe
  • Artykuły tematyczne / eksperckie
  • Case study
  • FAQ – zestaw najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi na nie
  • Tips & Tricks and Top 10
  • Instrukcje i porady dla użytkowników oferowanych przez firmę produktów obojętnie, czy to jest np. lodówka, wiertarka, farba do włosów, rower, smartfon, jedzenie.
  • Infografiki
  • Wideo udostępniane na YouTube, czy Vimeo
  • Newslettery firmowe
  • Webinaria
  • E-booki
  • Przewodniki
  • Raporty i analizy branżowe

Do najpopularniejszych kanałów, gdzie takie informacje będą rozpowszechniane należą media społecznościowe: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Slideshare (prezentacje) Pinterest (grafiki i zdjęcia), również fora internetowe.
Im bardziej interesujące, zaskakujące, pomysłowe i przydatne treści będziemy publikować, tym chętniej i częściej internauci będą ją udostępnić i dzielić się z innymi.
Ważnym celem content marketingu jest optymalizacja firmowych stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO, Search Engine Optimization). Publikowanie popularnych, atrakcyjnych i pożądanych wśród internautów artykułów pomaga tworzyć sieć linków prowadzących do danej strony, dzięki temu zwiększając jej wiarygodność i poprawiając pozycję w wynikach wyszukiwania na pożądane słowa i frazy.

W czym pomaga content marketing?

  • w budowaniu świadomości marki
  • w przyciąganiu konkretnej, dobrze sprecyzowanej grupy odbiorców docelowych zainteresowanych ofertą firmy
  • w pozyskiwaniu nowych klientów
  • w generowaniu leadów sprzedażowych
  • w utrzymaniu dotychczasowych klientów
  • w budowaniu zaangażowania klientów
  • w zwiększaniu ruchu na stronie
  • w zwiększaniu sprzedaży

Prowadząc działania content marketingowych warto działać nie żywiołowo i przypadkowo, od akcji do akcji, a ustalić konkretny plan i harmonogram działań. Ustalając ich częstotliwość. Jasnym jest, że częściej można przygotować artykuł czy nowy wpis na blodu, natomiast zdecydowanie rzadziej raport czy nowe wideo.