Rodzaje strategii marketingowych

Prawdopodobieństwo, że spotkasz się z twardą konkurencją bez względu na to, w jaki biznes się wejdziesz jest wielkie. Zwłaszcza w czasie, gdy każdego roku w każdym kraju tworzy się setki tysięcy start-upów. Każdy chce być na topie swojej branży.

Jedną z najważniejszych rzeczy w prowadzeniu udanego biznesu jest to, jak radzisz sobie ze strategiami rynkowymi. Plan marketingowy może stworzyć lub zepsuć biznes, a dobry biznesmen opracowuje przemyślany plan gry na drodze do sukcesu, który powinien być twoim oczywistym celem końcowym. Oto cztery najpopularniejsze strategie marketingowych. Co ważne działające skutecznie zarówno offline, jak i online.

1. Strategia penetracji rynku

Kiedy firma koncentruje się na sprzedaży swoich obecnych produktów obecnym klientom, realizuje strategię penetracji rynku.
Działania marketingowe, które będą dominować w tego typu planach marketingowych, to te, które kładą nacisk na:

  • zwiększenie lojalności dotychczasowych klientów, aby nie byli narażeni na straty w stosunku do konkurencji
  • przyciągnięcie klientów konkurencji
  • zwiększenie częstotliwości korzystania z produktu
  • przekształcenie osób niebędących użytkownikami w użytkowników

Zwiększanie świadomości poprzez komunikację marketingową i zwiększanie dostępności produktów lub usług poprzez rozszerzoną dystrybucję to powszechne działania marketingowe w tego typu planie.

Identyfikowanie nowych okazji do użycia i nowych zastosowań produktu może zwiększyć częstotliwość użytkowania lub sprawić, że osoby niebędące użytkownikami staną się użytkownikami. Na przykład kampania reklamowa soku pomarańczowego pod hasłem „Już nie tylko na śniadanie” była próbą rozszerzenia zastosowania. Promocje cenowe mogą być wykorzystywane do zachęcania klientów konkurencji do wypróbowania produktu firmy, jeśli istnieje powód, by sądzić, że taka próba spowoduje ponowne zakupy.

Programy lojalnościowe mogą być bardzo skuteczne w utrzymaniu dotychczasowych klientów. Ta strategia najmniej ryzykowna, opierająca się na tym, co firma już dobrze zna — na swoich istniejących produktach i obecnych klientach. Jest to również strategia, w której inwestycje w marketing powinny zwracać się szybciej, ponieważ firma buduje swój rozwój na istniejącym fundamencie relacji z klientami i wiedzy o produktach.

2. Strategia rozwoju rynku

Działania na rzecz zwiększenia sprzedaży poprzez sprzedaż obecnych produktów na nowych rynkach określane są mianem strategii rozwoju rynku.

Takie wysiłki mogą obejmować wejście na nowe rynki geograficzne, takie jak rynki międzynarodowe. Kreowanie świadomości produktu i rozwijanie kanałów dystrybucji to kluczowe działania marketingowe. Czasami modyfikacje produktu lub świadczonych usług mogą być wymagane w celu lepszego dopasowania do potrzeb lokalnego rynku. Na przykład, gdy restauracje typu fast food przenoszą się na rynki międzynarodowe, często zmieniają swoje menu, aby lepiej dopasować je do preferencji klientów na rynkach lokalnych. Podobnie jest z firmami odzieżowymi. Te same brandy w Europie oferują inną odzież, a gdy wchodzą na rynki arabskie i indyjskie, dopasowują swoją ofertę do miejscowych zwyczajów w ubiorze.

Wejście na nowy rynek z istniejącym produktem niesie ze sobą pewne ryzyko, ponieważ nowy rynek nie jest dobrze znany firmie, a firma i jej produkty nie są dobrze znane na rynku. Na zwrot z inwestycji marketingowych w taką strategię trzeba będzie dłużej poczekać niż w przypadku strategii penetracji rynku ze względu na czas wymagany do zbudowania świadomości, dystrybucji i testowania produktu.

3. Strategia rozwoju produktu

Tworzenie nowych produktów do sprzedaży obecnym klientom, strategia rozwoju produktu, jest powszechną strategią marketingową wśród firm, która może wykorzystać swoje relacje z istniejącymi klientami

Na przykład American Express był w stanie wykorzystać swoje relacje z klientami korzystającymi z kart kredytowych, aby również sprzedawać usługi związane z podróżami. Firma Apple sprzedając komputery, laptopy i monitory, dodała lata temu do swoje oferty iPhony, iPody, iPady, a nawet zegarki Apple Watch. A także zaoferowała sprzedaż muzyki, pojedyncze utworzy, zauważając, że fani muzyki nie zawsze chcą kupować całe płyty jakiegoś zespołu lub wykonawcy, jeśli lubią tylko jeden lub dwa utwory.  Kolejnym przykładem są firmy telewizji kablowej, które rozszerzyły swoją ofertę o usługi internetowe i telefoniczne.

Dominującą rolę w tej strategii odgrywają działania badawczo-rozwojowe. Czas potrzebny na opracowanie i przetestowanie nowych produktów może być długi, ale gdy produkt zostanie opracowany, tworzenie świadomości, zainteresowania i dostępności powinno być stosunkowo szybkie, ponieważ firma ma już relacje z klientami.

Strategia rozwoju produktu jest również bardziej ryzykowna niż strategia penetracji rynku, ponieważ niezbędny produkt może nie być możliwy do opracowania, przynajmniej po koszcie akceptowalnym przez klientów, lub opracowany produkt nie odpowiada potrzebom klientów. Klienci nie bedą chcieć go kupować, a cały budżet włożony w przygotowanie nowego produktu okaże się stratą.

4. Strategia dywersyfikacji

Strategia dywersyfikacji obejmuje wprowadzanie nowych produktów na nowe rynki. To naprawdę stworzenie zupełnie nowego biznesu. Jest to najbardziej ryzykowna strategia, która prawdopodobnie będzie wymagała największej cierpliwości w oczekiwaniu na zwrot z inwestycji.
Dobrze się sprawdza w przypadku większych i dużych firm, które mają już spore zaplecze, ich produkty sprzedają się dobrze i firma może zaryzykować.

Dywersyfikacja to urozmaicenie asortymentu produktów i/ lub usług, którego celem jest zmniejszenie ryzyka związanego z prowadzeniem działalności w obrębie jednej branży. Głównym celem dywersyfikacji jest możliwość wyrównania strat poniesionych w jednej z gałęzi działalności firmy zyskiem uzyskanym w innej. Najważniejsze zalety dywersyfikacji:

  • zmniejszenie ryzyka prowadzenia działalności poprzez zróżnicowanie źródeł przychodów
  • powoduje, że likwidacja jednej grup usług lub produktów nie wpływa na stabilność firmy w tak wielkim stopniu, jak w wypadku jednej grupy,
  • zwiększa konkurencyjność firmy

Co jeszcze jest ważne podczas tworzenia strategii marketingowej?

Poznanie Twojego produktu tak samo, jak Twoich potencjalnych klientów

Skuteczna strategia marketingowa opiera się na poznaniu pragnień i potrzeb konsumenta. Jest to ważny krok w uświadomieniu klientowi korzyści płynących z oferowanych usług i produktów. Daj im znać, jak bardzo będą zadowoleni z doświadczenia, a dokonasz sprzedaży.

Stosowanie techniki reklamy podzielonej

Eksperymentując z nowym planem marketingowym, staraj się nie wkładać wszystkich jajek do jednego koszyka, w przeciwnym razie jeden zły ruch może doprowadzić do katastrofy. Wykorzystaj 80% swojego budżetu na wypróbowane i prawdziwe metody, pozostawiając 20% na eksperymenty.

Świadomość konsumencka

Jedną z najczęstszych metod zwiększania świadomości produktów jest korzystanie z Internetu. Obecnie coraz więcej osób przegląda sieć, aby znaleźć wszystko, czego potrzebują, a prawie każdy ma dostęp do przeglądarki internetowej za pośrednictwem komputera lub smartfona. Łatwiej jest też znaleźć to, czego szukasz w Internecie, niż przeglądać ogłoszenia w gazecie. Jeśli nalegasz na robienie rzeczy w staromodny sposób, rozważ wysyłanie pocztówek do potencjalnych klientów, ponieważ mają one większy wpływ na ekspozycję konsumentów niż zwykła stara poczta.

Utwórz swoją grupę marketingową

Najlepsze pomysły marketingowe często powstają, gdy połączysz kilka pomysłów od różnych osób. Dyskutując i wymieniając poglądy z kilkoma osobami będzie ci łatwiej oceniać pomysły i oddzielać dobre od złych.

Nie skupiaj się tylko na cenie

Gdy klienci cenią Twój produkt lub usługę, cena jest dla nich nieistotna. Oczywiście jest spora grupa klientów, których podstawowym wyborem jest cena. Jednak świadomość konsumencka rośnie i wiele osób zdaje sobie sprawę, że dobry produkt będzie kosztować więcej, ale można się nim będzie cieszyć dłużej lub korzystać z niego lepiej, wygodniej. 

Dobra obsługi klienta również po sprzedaży

Okazywanie wdzięczności jest ważne w budowaniu dobrych relacji z klientami. Wystarczy zwykłe podziękowanie, aby dać im do zrozumienia, że ​​doceniasz ich wybór Twoich produktów. Zapytaj swoich klientów, czy otrzymali to, czego oczekiwali. Jeśli czują, że ich satysfakcja po sprzedaży jest dla Ciebie ważna, najprawdopodobniej usłyszysz od nich ponownie, gdy będą robić zakupy.

Zawsze bądź w kontakcie

Nawet po tym, jak Twój produkt zdobędzie solidny przyczółek, dobry marketer nadal musi być konsekwentny w swojej kampanii marketingowej. W czasach social mediów, mnóstwa komunikatorów, chatów, e-maili itp. jest ważne, aby klient dostał szybko odpowiedź na pytanie zamiast pójść do konkurencji.

Autor:
Beata Skorubska, Menedżer ds. rozwoju biznesu, Buckinghamshire Marketing Academy Ltd.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o strategiach marketingowych, które stanowią ważną część strategii marketingowej, zapraszamy na szkolenie:

ZARZĄDZANIE MARKĄ I KOMUNIKACJA MARKETINGOWA