Co to jest content marketingu?

Content marketing polega na tworzeniu rozmaitych treści i rozpowszechnianiu ich w internecie. Treści mogą przybierać różną formę –artykułów, filmików, webinariów, prezentacji multimedialnych, wykresów czy grafik. 

Strategia content marketingu ma na celu pozyskanie stałego grona klientów. W ramach tej strategii podejmowane są działania polegające na publikacji i promocji wartościowych treści dla określonego segmentu klientów – grupy odbiorców. Content marketing to najważniejsza strategia Inboud marketingu.

CZYM JEST INBOUND MARKETING?

Działania marketingowe, które umożliwiają potencjalnemu klientowi samodzielne znalezienie usług lub produktów, którymi jest zainteresowany, a nie narzucanie się z przekazem reklamowym.
Dotarcie do grupy docelowej jest możliwe dzięki np. efektywnemu pozycjonowaniu i reklamom w wyszukiwarce (SEO i SEM), aby znaleźć się w Google na frazy szukane przez klientów na pierwszej stronie wyników; publikowaniu interesujących artykułów na blogach, obecności w portalach społecznościowych. Strategie Inbound Marketingu pozwalają poszerzyć grono klientów oraz zwiększyć popularność i rozpoznawalność marki.

CONTENT MARKETING

Polega na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez publikowanie i dostarczanie atrakcyjnych i przydatnych treści, które zainteresują ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców. Marketing treści w odróżnieniu od tradycyjnych form reklamowych, opierających się na jednostronnym i krótkim przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez interakcję i zaangażowanie obydwu stron.
Przykładowe formy content marketingu: e-mailing, newsletter, blog, porady, instrukcje, publikowanie rankingów typu TOP10, forum, FAQ – zestaw pytań i odpowiedzi, infografika, memy, podcasty, e-booki, audiobooki, filmy na YouTube, strony społecznościowe, Tips & Tricks i inne.

✔ SZKOLENIE: Content marketing - narzędzia i dobre praktyki

Sprawdź termin >>

Content marketing sprawdza się dobrze w osiąganiu wielu celów:

  • budowanie lojalności klientów
  • wzmacnianie zaangażowania
  • poprawę świadomości marki
  • polepszenie optymalizacji strony www, SEO, aby znalazła się wyżej w wyszukiwarkach
  • zwiększenie sprzedaży, generowanie leadów sprzedażowych

Rodzaje i techniki działań content marketingowych:

  • Blogi firmowe/branżowe
  • Artykuły tematyczne / eksperckie
  • Case study
  • FAQ – zestaw najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi na nie
  • Tips & Tricks and Top 10
  • Instrukcje i porady dla użytkowników oferowanych przez firmę produktów obojętnie, czy to jest np. lodówka, wiertarka, farba do włosów, rower, smartfon, jedzenie.
  • Infografiki
  • Wideo udostępniane na YouTube, czy Vimeo
  • Newslettery firmowe
  • Webinaria
  • E-booki
  • Przewodniki
  • Raporty i analizy branżowe

Do najpopularniejszych kanałów, gdzie takie informacje będą rozpowszechniane należą media społecznościowe: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Slideshare (prezentacje), Instagram i Pinterest (grafiki i zdjęcia), również fora internetowe.
Im bardziej interesujące, zaskakujące, pomysłowe i przydatne treści będziemy publikować, tym chętniej i częściej internauci będą ją udostępnić i dzielić się z innymi.
Ważnym celem content marketingu jest optymalizacja firmowych stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO, Search Engine Optimization). Publikowanie popularnych, atrakcyjnych i pożądanych wśród internautów artykułów pomaga tworzyć sieć linków prowadzących do danej strony, dzięki temu zwiększając jej wiarygodność i poprawiając pozycję w wynikach wyszukiwania na pożądane słowa i frazy.

W czym pomaga content marketing?

  • w budowaniu świadomości marki
  • w przyciąganiu konkretnej, dobrze sprecyzowanej grupy odbiorców docelowych zainteresowanych ofertą firmy
  • w pozyskiwaniu nowych klientów
  • w generowaniu leadów sprzedażowych
  • w utrzymaniu dotychczasowych klientów
  • w budowaniu zaangażowania klientów
  • w zwiększaniu ruchu na stronie
  • w zwiększaniu sprzedaży

Prowadząc działania content marketingowych warto działać nie żywiołowo i przypadkowo, od akcji do akcji, a ustalić konkretny plan i harmonogram działań. Ustalając ich częstotliwość i tematy publikacji. Jasnym jest, że częściej można przygotować artykuł czy nowy wpis na blogu, natomiast zdecydowanie rzadziej raport czy nowe wideo.